Thursday, February 28, 2013

NGUYỄN QUANG LẬP * GHẺ RUỒI

Bi kịch ghẻ ruồi

a179nude-1345560852_480x0 


Bây giờ nói chuyện ghẻ nghe buồn cười, ngày xưa, là nói thời chiến tranh ấy, thì ghẻ ruồi dường như là bi kịch hằng ngày của mọi người, nó chẳng chừa ai. Mình đọc hồi kí Phạm Duy, đoạn cụ kể gặp ca sĩ Thương Huyền, người đẹp chiến khu Việt Bắc có chi tiết thật hay: “Lúc đó nàng đang ngồi trong phòng vi âm, tay cầm cái quạt nan để đuổi một lũ ruồi đang bu vào một vài nốt ghẻ ở nơi đôi chân thon đẹp của nàng, những nốt ghẻ mà ai đã đi kháng chiến thì cũng đều được thiên nhiên ô nhiễm âu yếm tặng cho.”  

            Vậy đó, trong nỗi buồn chiến tranh có nỗi buồn ghẻ ruồi. Ở rừng rú ẩm thấp, quanh năm chui rúc hầm hố bụi bờ thì dù có giữ gìn bằng giời cũng khó có thể tránh được cái nạn ghẻ lở hắc lào.  Hãi nhất là ghẻ ruồi, nó mọc khắp nơi, những nơi cao ráo sạch sẽ là mặt mũi nó cũng không chừa.  Cụ Phạm Duy thấy nơi “đôi chân thon” của người đẹp mà có “vài nốt ghẻ”, có thể hình dung nơi ẩm thấp của nàng là cả một bãi chiến trường… ghẻ , kinh! Hi hi.

            Chẳng hiểu trời thương thế nào, cái nước da đen sì của mình ghẻ không gặm được hay sao, thuở bé đến giờ chưa một lần bị ghẻ lở hắc lào. Mình cũng chẳng giữ gìn gì, mà có muốn giữ cũng chẳng được. Lính tráng ăn chung tắm chung ngủ chung, áo quần cũng mặc chung nốt nhưng cả đại đội đứa nào cũng bị ghẻ ruồi tấn công, riêng mình thì không. Nhiều thằng thích nằm với mình, chúng nó nói nằm ôm thằng Lập thấy mát mát mềm mềm như ôm gái, hi hi, cái chính là mình không có ghẻ.

Cứ đêm đến, cả trung đội nằm trên cái sạp nứa dài, bao giờ mình cũng lọt vào ở giữa, hết  ông ghẻ này ôm đến ông hắc lào khác coặp. Ấm thì có ấm nhưng mà rất khó ngủ.  Cái trò ngứa ghẻ cũng hay. Nếu cố nhịn đi thì không sao, hễ gãi là gãi mãi, càng gãi càng ngứa. Bình thường hơi ngưa ngứa còn nhịn được nhưng hễ nghe ai đó gãi là tự nhiên mình muốn gãi hết chịu nỗi, thành ra đã gãi là gãi cả đám, rất buồn cười. 

Vừa mới thiu thiu ngủ chợt thằng nằm hai bên trái gãi quẹt quẹt, thằng bên phải tưởng ngủ rồi chẳng dè nghe gãi cũng tỉnh giấc  gãi quẹt quẹt, hai thằng  thi nhau gãi quẹt quẹt. Liền sau đó cả sạp thi nhau gãi quẹt quẹt, sạp nứa kêu cót két, tiếng gãi ghẻ kêu quẹt quẹt… bố ai mà ngủ được. Một thằng vùng dậy soi đèn pin bắt ghẻ, cả trung đội cũng vùng dậy theo, vừa soi đèn pin bắt ghẻ vừa nói chuyện râm ran… hết ngủ luôn.
Cũng nhờ những đêm mất ngủ vì ghẻ như thế mà mình nghe được lắm bi kịch ghẻ ruồi, nhớ mãi chuyện thằng Tính.

            Thằng Tính xinh trai, nhỏ nhắn trắng trẻo, tính lại bẽn lẽn như con gái. Nó là thằng duy nhất trong đại đội không màng đến chuyện gái gẩm. Cứ thứ bảy chủ nhật là tụi mình tót vào các làng gần đơn vị, quyết tăm cho được một hai em gái giải sầu. Thằng Tính không, nó ở nhà đọc sách, không có sách nó đọc báo cũ, không bao giờ nó chịu theo tụi mình tán gái. Tuy không nói ra cả đại đội đều  nghi nó Pê đê.

            Bây giờ thấy giới đồng tính cũng bình thường nhưng hồi trẻ thì sợ lắm. Mình đã dính một lần sợ xanh mặt. Một thằng ở đại đội bệ tự nhiên mò sang sạp trung đội mình đòi ngủ với mình, nói tao nghe chúng nó đồn ngủ với mày như ngủ với gái, cho tao ngủ thử một đêm. Ừ, ngủ thì ngủ, có gì đâu. Không ngờ nửa đêm nó ôm mình hôn hít sờ soạng, mình tưởng nó ngủ mê thấy bồ bịch nên sờ soạng hôn hít vậy thôi, chẳng dè nó tỉnh như sáo, phút chốc nó đè lên mình đòi hiếp…kinh. Bây giờ nhớ lại chuyện đó vẫn còn kinh.


Cho nên thấy thằng Tính cứ kè kè bên mình đứa nào cũng hãi, mình cũng thế. Đêm nào thằng Tính cũng rủ mình ngủ chung, mình à ờ rồi kiếm cớ lặng lẳng tránh nó ra. Thằng Tính tức lắm, buổi trưa nó gọi mình xuống suối nói chuyện, nói gì mà ông tránh tôi như tránh hủi vậy. Mình cười cười, nói có gì đâu… có gì đâu. Nó cười cái hậc, nói tôi biết các ông nghĩ về tôi thế nào rồi.  Rồi nó ngước lên nhìn mình, cái nhìn rất thành thật, nói pê đê chẳng có gì xấu nhưng tôi không phải pê đê.


Thằng Tính chìa ra cái ảnh cô gái khá xinh, nói bồ tôi đây. Mình hỏi đã làm ăn gì được chưa? Nó bảo chưa. Đến tay cũng chưa cầm được, làm ăn cái gì. Mình nhăn răng cười, nói ối giời, thế mà cũng gọi là yêu. Nó bảo không, tôi đã hôn nàng rồi, nàng cho sờ thoải mái nhưng chỉ bên ngoài thôi. Mình nói chỉ xào khô thôi à. Nó nói ừ, chỉ xào khô thôi, đụng vào da thịt nàng không chịu. Mình nói hay là nàng có ghẻ. Thằng Tính ừ rồi ngồi ngẩn ngơ, không nói gì thêm nữa.

Mình theo thằng Tính về Cửa Ông gặp nàng. Té ra nàng là cháu bà hàng nước ở bến phà, mỗi lần qua lại phà mình đều tạt vào quán bà uống nước chè hút thuốc lào, nên quen. Nàng xinh hơn trong ảnh nhiều, mắt ướt môi thắm, cười có lúm đồng tiền chấm phẩy, cộng với răng khểnh rất điệu..  tóm lại nàng có vẻ đẹp rất chi là hấp dẫn, như tụi trẻ ngày nay nói nàng có vẻ đẹp rất chi là sexy. Mình vỗ vai thằng Tính, nói mày lù đù vậy mà giỏi phết, tán đổ hoa  hậu Cửa Ông, phục mày quá. Thằng Tính cười bẽn lẽn, nói ừ. Rồi ngồi ngẩn ngơ.


Sau, về tới đơn vị thằng Tính mới thú thực, nói nàng có bệnh mới tới lượt tao, không thì đừng có hòng. Mình hỏi bệnh gì, nó bảo ghẻ. Mình cười lăn, nói ai mà không ghẻ, bệnh tật gì nghiêm trọng đâu. Nó khẽ lắc đầu thở dài, nói nhưng ghẻ của nàng khác, nàng bị bệnh ghẻ kinh niên. Mình lại cười lăn, nói ối cha mẹ ơi, từ thuở cha sinh mẹ đẻ đến giờ mới nghe nói bệnh ghẻ kinh niên. Thằng Tính cáu, nói mày không tin thì thôi, mùa đông da dẻ nàng bình thường, hình như lúc đó ghẻ ngủ đông, đến mùa hè lũ ghẻ mới thức giấc, đục khoét da dẻ nàng không sót một chỗ nào.


À ra thế. Cái thứ ghẻ kinh niên không có thuốc nào trị nổi, đúng là khổ thân nàng. Thằng Tính kể trước đây có anh Phun thuốc sâu ( Phó tiến sĩ) học ở Đức về cưỡi xe Mô kích tới tán nàng. Hai người yêu nhau được chừng một tháng thì chia tay, hỏi ra mới biết anh chàng bóc vỏ nàng ra, chợt thấy cả đám ghẻ đen sì vội vàng đóng lại, và bỏ chạy. Thằng Tính kể chính nó cũng không biết, mùa đông thấy nàng nồng nàn hết cỡ, sang mua hè nàng bỗng lạnh tanh, hễ đụng đến là nàng giãy nãy như phải bỏng. Đến đoạn nàng không cho cầm tay, nói thế nào cũng không cho, kiên quyết nhét hai tay vào giữa hai đùi kẹp chặt, thì nó lờ mờ nhận ra.


Ấy là khi thằng Tính kéo mình ra suối tâm sự, hỏi ý kiến. Mình chẳng biết ý kiến ý cò thế nào, nói nếu ông yêu nàng thì ghẻ là cái đinh gì mà sợ nó. Nó cười cái hậc, nói biết rồi. Mình nói ngược lại ông muốn bỏ của chạy lấy người thì ghẻ là cái cớ tuyệt vời, không có cái cớ nào tuyệt vời hơn. Nó cười cái hậc, nói ông toàn nói mấy thứ biết rồi. Mình tịt, chẳng biết nói sao, nói thì ông  muốn tôi nói thế nào. Nó nói có chữa được bệnh ghẻ kinh niên của nàng không, có hay không, chỉ cần vậy thôi, ông đừng có lắm lời.


Mình khẳng định chữa được, bệnh này không phải tứ chứng nan y nhất định chữa được. Ta bó tay thì có Tây, Tàu đầu hàng thì có Mỹ. Tôi nghe nói Mỹ có thuốc viên hình răng cưa đặc trị ghẻ ruồi hết ý, mỗi ngày uống 3 viên chỉ cần vài ngày là sạch luôn. Mắt thằng Tính sáng như sao, nói thế thì tôi yêu nàng. Nhược bằng không có thuốc nào chữa được ghẻ kinh niên tôi vẫn yêu nàng. Mình cười, nói chuyện nghiêm chỉnh đó nghe, đừng có mà hứa bừa. Mặt thằng Tính vênh lên, nói tôi đã quyết là quyết, không oong đơ chi hết, từ nay Tính này xin thề sẽ sống chung với ghẻ.


Cuối năm 1982 thằng Tính cưới nàng. Đám cưới thật hoành tráng, chú rể cô dâu sáng ngời lượn vòng giữa ngàn người. Mình ngồi mâm  với mấy thằng trung đội thằng Tính, đứa nào đứa nấy xuýt xoa hai đứa đẹp đôi. Thằng Tuất rỉ tai mình, nói chúng nó đang lượn đẹp thế.. tự nhiên ngứa ghẻ thì làm sao. Mình cười phì văng cả miếng thịt gà. Thằng Tuất lại rỉ tai mình, nói áo quần cô dâu chú rể phải thuê tận Hà Nội, xong vụ này cô dâu chú rể nào thuê đúng bộ vợ chồng thằng Tính thuê coi như đời tàn, ghẻ kinh niên… nát một đời da. Mình lại cười phì, lại văng thêm miếng thịt nữa.

Hơn hai chục năm sau đi Hải Phòng, tình cờ gặp thằng Tuất, nó bảo thằng Tính bây giờ là phó sở oách lắm. Mình nói bệnh ghẻ kinh niên của vợ chồng nó chắc lành rồi . Thằng Tuất cười, nói lành đâu mà lành, nó còn trách mày lừa nó đấy. Mình hỏi lừa cái gì. Thằng Tuất nói mày bảo thuốc răng cưa gì đó của Mỹ chữa được ghẻ ruồi kinh niên, nó nhờ khắp xứ lùng kiếm. Kiếm được nhưng đó là thuốc chữa hắc lào, không phải chữa ghẻ ruồi.


Thằng Tuất vừa cười vừa kể bi kịch ghẻ ruồi của thằng Tính. Từ ngày cưới vợ tất nhiên nó nhiễm bệnh ghẻ kinh niên của vợ nó, cứ đến mùa hè là ghẻ mọc, chẳng mọc đâu cứ nhè háng nó mà mọc. Nó gãi ghẻ bất kì đâu, ngứa là gãi. Có lần tao thấy thằng Tính đứng nói với bí thư thành ủy, miệng nói tay thò vào quần gãi quẹt quẹt. Bữa đó nó đang giảng cho bí thư thành uỷ văn hoá phi vật chất là cái gì.


Thằng Tuất ôm bụng cười, nói tao kể chuyện này có thật trăm phần trăm, tiên sư thằng nào nói láo. Mình hỏi chuyện gì. Thằng Tuất kể, một hôm họp sở, thằng Tính với giám đốc sở ngồi bàn trên, bàn phủ kín vải hoa. Giám đốc sở đang nói với anh em, nó ngồi bên, ngứa ghẻ quá, bắt chim ra khỏi quần, hai tay xát lấy xát để. Giám đốc sở ngoảnh lại, thấy, nhăn mặt nói nhỏ: Mi mần chi rứa mi. Nó ngẩng lên tỉnh bơ, nói chỉ đạo của giám đốc sở là rất sâu sát, đề nghị anh em ghi nhớ.

Mình nghe hấp dẫn quá rủ thằng Tuất đến thăm thằng Tính. Nó đang chủ trì cuộc họp nhận được tin nhắn của tụi mình liền dặn anh em, nói tôi phải đi đón bộ trưởng, anh em cứ thảo luận thật kĩ vào, chiều tôi về kết luận. Dứt lời nó vọt đi ngay, chọn phòng máy lạnh kín đáo ba thằng ngồi nhậu với nhau. Thằng Tuất lại đem chuyện ghẻ kinh niên ra trêu. Vừa nói đến ghẻ tự nhiên thằng Tính đổ ngứa liền, nó thò tay vào quần gãi quẹt quẹt, nói tại tao yêu vợ tao quá ghẻ nó căm thù chim tao, chúng nó cắn hạ bộ tao  nát bét. Mình và thắng Tuất cười lăn.


 Nói đến ghẻ là thằng Tính ngứa, nó bắt chim ra khỏi quần, hai tay xát lấy xát để, nói khốn nạn, cả nước tiến lên CNXH cả rồi, mỗi vợ chồng tao vẫn mắc cái bệnh ghẻ này. Mình nói nhưng mày vẫn hạnh phúc với vợ mày chứ. Nó nghiến răng xát lấy xát để, miệng hít hà nước mắt sống chảy dàn dụa, nói ừ ừ, hạnh phúc hạnh phúc.
Hi hi.
NQL
QUỆ CHOA
 

MAI THANH HẢI * TRƯỜNG EM

Trường của em rách nát, nằm ở giữa rừng hoang….


482541_190322674424793_1890002861_n 


Mười mấy năm trước, chuyến công tác đầu tiên trong đời làm báo, lên xã biên giới ở huyện Quản Bạ (Hà Giang), khi đi qua điểm trường nằm ở bản, mình tròn xoe mắt ngạc nhiên khi thấy cái túp lều được gọi là lớp học, nằm trơ trọi giữa tứ bề núi đá trọc lóc.
Từ ngạc nhiên chuyển sang… khâm phục các cô các trò, bởi trường làng mình học ở vùng ngoại thành đất Cảng, ít nhất cũng có bàn ghế gỗ đặt trên nền đất lồi lõm và ít nhất cũng có mái che nắng, tường che mưa, bảng đen để viết, chứ  không thông thống, dột nát và trò phải ngồi thân cây, cô dùng tường nứa làm bảng, như trên miền núi…



312359_190322567758137_678741855_n


Bao năm đi làm báo, có lúc chợt giật mình tự trách, bởi sự ngạc nhiên – khâm phục ngày xưa đã trở thành vô cảm, vì đến vùng cao biên giới nào, cũng vẫn gặp những lớp học – ngôi trường như thế, nằm heo hút giữa thung sâu – núi cao.
Mà không ít đâu nhé!. Càng những điểm trường nằm xa đường đi lại, càng gặp những cảnh rách nát và cô trò dạy và học, cứ như đánh trận.
Mùa hè còn đỡ, bởi mưa rào, còn lấy lá che đầu, giữ sách ngồi học.
Mùa đông dài dằng dặc, mới thấy cực khổ khi cả cô trò dúm dó như những con chuột, run cầm cập bởi gió lạnh vẫy vùng, sương mù luồn vào đặc quánh, che lấp cả tầm mắt trẻ con nhìn lên bảng.

184007_190322621091465_1670941023_n 

Nhiều người hỏi: “Sao không đốt củi để sưởi?”.
Ối giời!. Càng lên cao càng thấy hết rừng, núi đồi trọc lốc, đến kiếm củi nấu ăn còn khó, thứ để đốt, duy nhất là thân và lõi ngô để dành, sau vụ thu hoạch.
Chả thế mà bọn học sinh nội trú, cứ thứ 6 cuối tuần là được nghỉ buổi chiều, cho về sớm với bố mẹ, để ngày thứ Bảy và Chủ nhật đi kiếm củi, bòn lõi ngô, đầu tuần lếch thếch cùng sách vở – mắm muối đến Trường, để làm thứ nấu cơm canh, ăn cả trong tuần tới.
Mình không theo dõi về mảng Giáo dục – Y tế, nhưng cũng biết là đầu tư cho Giáo dục, nhất là 


xây dựng trường lớp các tỉnh vùng cao biên giới nhiều lắm

.535448_190322664424794_730729277_n

Chả hiểu, số tiền ấy chậm giải ngân hay ở nước mình, nhiều cơ sở giáo dục quá mà qua bao năm, những nơi dạy con chữ – rèn con người vẫn cứ hồn nhiên đến mông muội, nguyên thủy vậy?.
Mình đang cùng các anh chị trong tít Sài Gòn huy động tiền bạc – công sức để triển khai xây dựng điểm Trường Háng Gàng (xã Pá Hu, Trạm Tấu, Yên Bái) 2 gian lớp học, tít trên đỉnh núi. Dẫu xa xôi, mọi thứ đều phải mang vác trên vai giáo viên, bộ đội, dân quân và phụ huynh, nhưng nhà lắp ghép, cũng chỉ gần 400 triệu.
400 triệu cho một ngôi trường rộng rãi, ấm áp, kín gió và dạy dỗ mỗi năm gần 100 đứa trẻ.
Chỉ 10 năm học, sẽ có cả nghìn đứa trẻ được học ra học, người ra người.
Như thế có hiệu quả – chất lượng, so với việc dạy khổ học sở như ở những nơi “trường của em rách nát, nằm ở giữa rừng hoang”, bây giờ không, nhỉ?..


 * Hình ảnh do MTH, các Thành viên Chương trình Áo ấm biên cương và đồng nghiệp, ghi được trong các chuyến công tác, khảo sát tại các tỉnh vùng cao biên giới phía Bắc. Một số ảnh đã được đăng tải trên mạng xã hội FB, OF, Phượt…

Rate this:

QUÊ MẸ * NHÂN QUYỀN

THÔNG CÁO BÁO CHÍ NGÀY 24.2.2013

Phúc trình “Bloggers và Công dân mạng bị giam cầm sau chấn song nhà tù” vừa phát hành bản tiếng Việt – Chiến dịch Thunderclap yêu sách trả tự do cho các Bloggers bị cầm tù gây động thế giới



2013-02-24 | | Quê Mẹ

PARIS, ngày 24.2.2013 (QUÊ MẸ) - Kể từ ngày 13.2 vừa qua, Ủy ban Bảo vệ Quyền Làm Người Việt Nam hợp đồng với Liên Đoàn Quốc tế Nhân quyền (FIDH) tung bản Phúc trình Anh ngữ về “Bloggers và Công dân mạng bị cầm tù sau chấn song nhà tù - Các hạn chế tự do trên Mạng tại Việt Nam” (Bloggers and Netizens Behind Bars – Restrictions on Internet Freedom in Vietnam), công luận quốc tế có thể nói là được thức tỉnh trước hiện trạng đàn áp khốc liệt tự do ngôn luận tại Việt Nam. Các báo đài và cơ quan truyền thông trên thế giới hầu như chưa hề biết rõ một thực tại phũ phàng như thế, bộc lộ qua các bài viết hay tin loan trên các đài quốc tế.

Hôm nay chúng tôi đã hoàn thành bản dịch tiếng Việt và cho phát hành rộng rãi. Xin bạn đọc vui lòng giúp phổ biến tối đa để mọi người thấy rõ một sự thật đang bóp nghẹt Tự do Ngôn luận của Nhà cầm quyền Hà Nội, mà bấy lâu chỉ nghe phong thanh. Bản dịch tiếng Pháp sẽ phát hành trong vài ngày tới.

 
Xin vào địa chỉ http://kiwi6.com/file/o85pq5oq50 để tải xuống tài liệu tiếng Việt dày 56 trang này.

Hiện nay Ủy ban Bảo vệ Quyền Làm Người Việt Nam tiếp tục cuộc vận động quốc tế về nội dung bản Phúc trình này, khởi đầu tại Quốc hội Châu Âu.

Để nhận xét sự chấn động của công luận thế giới xin bạn đọc tìm xem các bài đăng tải về Phúc trình nói trên qua các báo chí lớn quốc tế cũng như qua các cuộc phỏng vấn trên các Đài quốc tế sau đây :

Hoa Kỳ, Los Angeles Times
Report: Dozens detained, jailed in crackdown on Vietnam bloggers
Blog DânLàmBáo đã đăng và dịch ra tiếng Việt bài báo này (xin xem tại)
Thụy sĩ, Tribune de Geneve
Le Vietnam jette ses blogueurs en prison
Viện Nghiên cứu Chiến lược và Liên hệ Quốc tế ở Pháp, Institut de relations internationales et stratégiques
La liberté dexpression des bloggeurs et des net-citoyens vietnamiens bafouée par le gouvernement
Vương quốc Bỉ, La Libre Belgique
La cyber-dissidence effraie le régime communiste
Gia Nã Đại, Le Devoir / Canada
Phát hành ngày 13.2.13 nhưng không cho link, tuy có thể vào Trang nhà của Le Devoir tìm kiếm :
La FIDH dénonce la vie difficile des internautes vietnamiens
Nhật báo Pháp, Le Monde
Le Vietnam applique le modèle chinois pour réprimer blogueurs et internautes
Thụy Điển, SudNyheter (Sweden)
Vietnambloggare förföljs och fängslas
Úc Đại Lợi, The Australian
Vietnam jails bloggers for online dissent
Vương quốc Anh, The Guardian / United Kingdom
Vietnam suppresses its bloggers with long jail terms after unfair trials
Nam Dương, The Jakarta Post
Vietnam detains 33 citizen journalists in 4 years: Report
Blog DânLàmBáo đã đăng và dịch ra tiếng Việt bài báo này (xin xem tại)
Pháp, France 24 (Internationale)
Vietnam's bloggers under pressure
Ý Đại Lợi, La Stampa / Italy
Vietnam nemico dei blogger
Hòa Lan, VOLKSKRANT / Netherlands
Vietnam voert totale oorlog tegen bloggers
Á châu, ASIANEWS
Hanoi clamps down on the internet, bloggers and activists arrested
Các Đài quốc tế đã phỏng vấn chúng tôi bằng tiếng Việt hay tiếng Anh, nhưng chúng tôi không có đủ link của các đài như tại Úc Đại Lợi hay Á châu, Châu Âu. Nên chỉ giới thiệu link các đài chúng tôi biết sau đây

Hoa Kỳ, Đài Tiếng Nói Hoa Kỳ VOA Việt ngữ
Thêm phúc trình tố cáo Việt Nam gia tăng đàn áp blogger, công dân mạng
Hoa Kỳ, Đài Á châu Tự do RFA Việt ngữ
Phúc trình về blogger và công dân mạng bị giam cầm
Vương quốc Anh, BBC Việt ngữ
Ông Võ Văn Ái nói về báo cáo nhân quyền
Hoa Kỳ, RFA Anh ngữ
Escalating Assault on Bloggers
Pháp, RFI Việt ngữ
Liên đoàn Nhân quyền Quốc tế tố cáo Việt Nam khống chế Internet
Pháp, RFI Pháp ngữ
Vietnam: répression croissante contre les « cyber-opposants »
Pháp, RFI Anh ngữ
Bloggers jailed in Vietnam

 
 
 
 

VŨ QUỐC DUNG * STEPHANE HESSEL

Stéphane Hessel – một trí thức dấn thân cho nhân quyền

Vũ Quốc Dụng
2013-02-28
000_Par6788668-305.jpg

Ông Stephane Hessel tại một cuộc tranh luận với chủ đề “Pháp, lý do để hy vọng”, vào ngày 19 tháng 1 năm 2012 ở Nantes.
AFP PHOTO / PATRICK KOVARIK
Là một người hoạt động về nhân quyền tôi chú ý đến những đóng góp của ông trong lãnh vực nhân quyền, cả về lý thuyết lẫn hoạt động.

Một cuộc đời ly kỳ

Trước hết để hiểu Stéphane Hessel chúng ta cần xét qua về tiểu sử của con người đặc biệt này. Stéphane Hessel là một người Pháp có gốc Đức, Ba Lan và Do Thái. Ông sinh năm 1917 tại Berlin với cái tên Đức là Stephan Hessel mà người Pháp vì đọc chữ H câm nên thành “Essel”. Ông là con của ông Franz Hessel, một văn sĩ Đức gốc Ba Lan và Do Thái, và bà Helen Grund, một nhà báo Đức. Gia đình ông di cư sang Pháp năm 1924, tức là trước khi Hitler lên cầm quyền ở Đức.
Cuộc đời của Hessel rất ly kỳ. Ông gia nhập quân đội Pháp và bị quân Đức Quốc Xã bắt năm 1940 nhưng vượt ngục thoát được sang Luân Đôn. Năm 1941 ông gia nhập lực lượng kháng chiến Pháp dưới sự lãnh đạo của tướng De Gaulle. Năm 1944 ông bị mật vụ Gestapo của Đức Quốc Xã bắt vì tội gián điệp, bị tra tấn, bị xử án tử hình và đưa về giam ở trại tập trung Buchenwald. Tại đó ông tráo lý lịch với một tù nhân bị chết vì bệnh thương hàn nên không bị giết. Đến năm 1945 ông Hessel lại vượt ngục trước khi Âu Châu được quân đồng minh giải phóng.
Sau Thế chiến ông gia nhập ngành ngoại giao Pháp và tham gia vào việc soạn thảo bản
Tuyên ngôn Nhân quyền quốc tế (TNNQQT) năm 1948. Hồi đó ông là thư ký của Ủy hội Nhân quyền (UN Commission on Human Rights) và có nhiệm vụ tổng hợp ý kiến của các thành viên của uỷ ban soạn thảo bản tuyên ngôn này. Tuy không phải là thành viên chính thức của ủy hội này và không nổi tiếng bằng ông René Cassin, một trong những cha đẻ của TNNQQT, nhưng đời nay vẫn xem ông ta là đồng tác giả của văn bản quan trọng này.
Cả đời Hessel gắn bó với bản TNNQQT. Ông cho biết ông luôn mang theo mình “bản tuyên ngôn vĩ đại” này và kêu gọi chúng ta phải hỗ trợ một cách mạnh mẽ cho nó. Hessel viết về ý tưởng của nhân quyền như sau: “Nhờ René Cassin mà chúng ta có “quyền phổ quát ” thay vì dùng từ ngữ “quyền quốc tế” như đã được các bạn Mỹ, Anh đề nghị. Sau Đệ nhị Thế chiến vấn đề của chúng ta là phải tìm cách để nhân loại thoát khỏi được sự đe dọa của chủ nghĩa độc tài toàn trị. Do đó chúng ta cần bắt các quốc gia thành viên của Liên Hiệp Quốc phải tuân thủ nhân quyền phổ quát. Với cách này một quốc gia không còn có thể vin vào lập luận chủ quyền quốc gia để vi phạm tội ác chống nhân loại trên lãnh thổ của họ.”


000_Par7489083-250.jpg

Người dân thắp nến vào ngày 27 tháng 2 năm 2013 tại Paris, trong một cuộc tuần hành để tỏ lòng tôn kính ông Stephane Hessel đã qua đời ở tuổi 95. AFP PHOTO Kenzo TRIBOUILLARD.

Tôi xin mở ngoặc nói thêm về các khái niệm “quyền quốc tế” và  “quyền phổ quát ” của  Hessel. Khi nói đến quyền quốc tế người ta hiểu đó là những bộ luật quốc tế. Mà đã là luật thì phải có ký kết mới có hiệu lực ràng buộc. Nhiều nước viện cớ họ không ký nên không có bổn phận tuân thủ và thi hành các bộ luật quốc tế. Còn khi nói đến quyền phổ quát là muốn nhấn mạnh đến ràng buộc về mặt đạo đức của nhân quyền. Nhân quyền là quyền gắn liền với tính chất Người của con người và phải được xem là quyền tự nhiên, không cần phải đặt ra luật thì mới có nhân quyền và như thế nhân quyền có trước luật quốc tế.  Như vậy những nước không ký vào một công ước nhân quyền nào cũng vẫn phải tôn trọng nhân quyền. (Nhân quyền có tính phổ quát, nghĩa là con người có nhân quyền vì họ là người và bất kể họ thuộc chủng tộc, có màu da, phái tính, ngôn ngữ, tôn giáo, quan điểm chính trị, quốc tịch hay có địa vị nào.)

Một tấm gương đấu tranh

Ý kiến về quyền phổ quát của Hessel đã được khẳng định trong Hội nghị Nhân quyền quốc tế họp ở Vienne năm 1993 mà năm nay chúng ta sẽ làm lễ kỷ niệm 20 năm. Hội nghị này cũng khẳng định việc can thiệp của quốc tế khi xảy ra vi phạm nhân quyền ở một quốc gia. Hội đồng Nhân quyền LHQ hiện xem xét các vi phạm nhân quyền ở các quốc gia trên toàn thế giới bất kể các quốc gia này có ký kết tham gia vào các công ước nhân quyền hay chưa.

Hessel không phải là một lý thuyết gia mà còn là một nhà hành động không biết mệt mỏi. Khi hoạt động Hessel đã giữ bản chất phản kháng của một kháng chiến quân. Với quan niệm „Con người phải dấn thân để cải thiện thế giới“, trong bài tiểu luận nổi tiếng mang tựa để „Hãy nổi giận“ viết năm 2009 Hessel kêu gọi thế hệ trẻ phải biết nổi giận, phải bất tuân dân sự và phải bỏ thái độ bàng quan trước những bất công xã hội và trên bất công thế giới. Bài này đã được in trên 4 triệu bản và phổ biến trên 100 quốc gia.

Người đời sau sẽ nhắc đến những dấn thân của Hessel để đòi hỏi những nước giàu ở Bắc bán cầu phải san sẻ cho những nước nghèo ở Nam bán cầu, cho quyền của những người di dân „không giấy tờ (hợp pháp)“ trên đất Pháp, nhưng cá nhân tôi chú ý đến lập trường của ông đối với vấn đề xung đột giữa Palestine và Israel. Ông đã đứng ra bảo vệ quyền sống của người Palestine ở dải Gaza và vùng Tả ngạn sông Jordan và chống lại cái mà ông gọi là tội ác chiến tranh và tội ác chống nhân loại của Israel. Ông đã kêu gọi tẩy chay, không đầu tư và cấm vận đối với Israel. Lập trường khá cực đoan của ông đã gây tranh luận sôi nổi và khiến ông bị phản đối không ít tại Pháp. Ở Pháp, nhất là Đức – là nơi xảy ra cuộc diệt chủng 6 triệu người Do Thái dưới thời Đức Quốc Xã – người ta dễ bị dán nhãn là „kỳ thị người Do Thái“ khi mở miệng chống Israel. Dù có thể không đồng ý với lập trường của ông trong vấn đề Israel nhưng chúng ta cũng phải cảm phục thái độ lội ngược dòng can đảm của người gốc Do Thái này đối với Israel. Ở đây bản chất phản kháng Hessel đã lộ rõ nhất.
Ông già gân Stéphane Hessel đã qua đời ở tuổi 97 và để lại cho chúng ta một tấm gương đấu tranh không mệt mỏi và một di sản tinh thần đáng kể.
Vũ Quốc Dụng

NGUYỄN THIÊN THU * THE CHARACTERISTICS OF COMMUNISM

THE CHARACTERISTICS 
OF COMMUNISM



Communism is a biggest force in the world, it occupied a half the area and a half the population of ​​the world. All of them follow Marxism and are educated by the same  training centers of Comintern. therefore their thoughts, their acts, even their characteristics are the same.   

I MARXISM, A VALULESS PHILOSOPHY
  
Karl Marx  and Engels followed  the materialism, which is in contrast to idealism, neutral monism, and spiritualism.  Karl Marx and Engels were very proud of their materialism and a number of intellectuals in the world also appraised Materialism. But today many philosophers and scientists do not approve the materialism of Communists.


Firstly, Philosophy , History, Politics, Revolution belong to the domain of Science of Humanity, They are different from the Natural Science and Pure Science.
Secondly, although materialism and materials belong to the field of science,  but all labels of "Science" do not certify that the contents of things are science.
The study of science needs the investigation, observations, and the experiments A good scientific study needs two necessary conditions: objective and precise. But Marx, Engels, Lenin, Stalin had no time to observe their theory. They carried out their theory without the scientific experiments.
The professor of Philosophy at the University of Notre Dame Alvin Plantinga criticised it, and the Emiritus Regius Professor of Divinity Keith Ward suggested that materialism is rare amongst contemporary UK philosophers: "Looking around my philosopher colleagues in Britain, virtually all of whom I know at least from their published work, I would say that very few of them are materialists."  

Some modern day physicists and science writers such as Paul Davies and John Gribbin have argued that scientific finds in physics such as quantum mechanics and chaos theory have disproved materialism. In their 1991 book The Matter Myth in the first chapter titled The death of materialism they wrote:

 Then came our Quantum theory, which totally transformed our image of matter. The old assumption that the microscopic world of atoms was simply a scaled-down version of the everyday world had to be abandoned. Newton's deterministic machine was replaced by a shadowy and paradoxical conjunction of waves and particles, governed by the laws of chance, rather than the rigid rules of causality. An extension of the quantum theory goes beyond even this; it paints a picture in which solid matter dissolves away, to be replaced by weird excitations and vibrations of invisible field energy. Quantum physics undermines materialism because it reveals that matter has far less 'substance' than we might believe. But another development goes even further by demolishing Newton's image of matter as inert lumps. This development is the theory of chaos, which has recently gained widespread attention.(Wikipedia)

According to Aleksandr Zinovyev, the Materialism of Marx and Engels and their class struggle, proletariat dictatorship  are the mistakes and idiocies:
"All in all, Engels talked so much rot of every kind, that now all the world’s academies of science should be directed to rectify his mistakes and idiocies."(http://izquotes.com/quote/280562)


II. MARXISM, AS A VOLUNTARISM


In fact, their philosophy was not materialism but voluntarism and Idealism. Communists  always focused on theory and spirit. Lenin said:"  Without revolutionary theory there can be no revolutionary movement. [1].

 Marx, Engels, Lenin, Stalin, Trotsky, Mao Zedong, Hồ Chí Minh, Trường Chinh, Võ Nguyên Giáp, Lê Duẩn had a lot of books  representing  their theory and policy in order to prove that they were the theorists as well the good leaders..
Marx said:" When, in the course of development, class distinctions have disappeared, and all production has been concentrated in the hands of a vast association of the whole nation, the public power will lose its political character. Political power, properly so called, is merely the organized power of one class for oppressing another. If the proletariat during its contest with the bourgeoisie is compelled, by the force of circumstances, to organize itself as a class; if, by means of a revolution, it makes itself the ruling class, and, as such, sweeps away by force the old conditions of production, then it will, along with these conditions, have swept away the conditions for the existence of class antagonisms and of classes generally, and will thereby have abolished its own supremacy as a class.(Communist Manifesto)

Karl Marx and Engels also said:" The development of Modern Industry, therefore, cuts from under its feet the very foundation on which the bourgeoisie produces and appropriates products. What the bourgeoisie therefore produces, above all, are its own grave-diggers. Its fall and the victory of the proletariat are equally inevitable.(Communist Manifesto)

Those were the words of the voluntarists, not the materialists. Those words were pushed by their ambition, their desire not by careful study of the scientists.
Lenin, Stalin, Mao Zedong with their rapid industrialization and central control of the economy, Stalin with the cult of personality in the Soviet Union; Mao Zedong with the second Five-Year Plan, known as the Great Leap Forward,

were the actions of the blind voluntarists. 

Richard Pipes wrote:" One of the controversial  subjects is the history of communism is the role played in it by ideology- specifically that labeled Marxism-Lenism. Some scholars believed  that the movement  and the regimes  to which it gave rise were driven by ideas, for which reason they refer to the Soviet Union, and Maoist China as "ideocracies" that is, systems rule ideas " [2]

Trần Đcriticized  communist materialism :
" Karl Marx 's philosophy is the materialism but in reality, communists followed idealism. This ideology believes absolutely in the idea,  and the  spirit. They think that idea and spirit are the decisive elements in all their works. They believe that the propaganda and the slogans would lead them to the success.   (MỘT CÁI NHÌN TRỞ LẠI II , 5)[3]

Communism becomes Voluntarism consequently Communism is anti-scientific. Science (from Latin scientia, meaning "knowledge") is a systematic enterprise that builds and organizes knowledge in the form of testable explanations and predictions about the universe. In modern use, "science" more often refers to a way of pursuing knowledge, not only the knowledge itself. It is "often treated as synonymous with 'natural and physical science', and thus restricted to those branches of study that relate to the phenomena of the material universe and their laws, sometimes with implied exclusion of pure mathematics. This is now the dominant sense in ordinary use (Wikipedia).

The objects of science are the visible, touchable and measurable. The laws of science are exact in everywhere and every time. But  Menchevish and Bolchevish, Lenin and Marx, Stalin and Trotsky, Mao Zedong and Deng Xiaoping are so contradictory that caused the tragic fighting between them.Their fights prove that communism is not exact, not precise, and not scientific.

 Science has two characteristics: objective and precise. Marx, Lenin, Stalin always said that Communism is indispensable, the death of Capitalism is inevitable... In proportion as the antagonism between classes within the nation vanishes, the hostility of one nation to another will come to an end...Communists have a world to win." Those are the dreams or the desires of Marx, Engels , but they are subjective  and ambiguous.

 Lenin, Stalin, Mao Zedong were not the economists but they pushed for more rapid industrialization, central control of the economy, and the collectivisation of agriculture that caused the famine in USSR and in China. The death toll
from famine in USSR and China at that time is estimated at between 60 million people (Wikipedia). Lenin, Stalin, Mao Zedong were not the economists, and their cadres working in the government, in the collective farms and in the collective workshops were the peasants, not the economists, therefore their failure was inevitable.
  Nikolai Bukharin and  Alexey Rykov opposed Stalin's policies, Liu Shaoqi and Deng Xiaoping criticized Mao Zedong as a result they were punished by Stalin and Mao Zedong. Stalin and Mao Zedong's policies were based on their ambition, their pride and stupidity, not on the scientific and objective study. Moreover, Marx, Engels, Lenin, Stalin, Mao Zedong wrote but they never verified what they wrote and what they said. 
 Karl Marx 's materialism is not science but an ideology. Aleksandr Zinovyev was right when he said:
"Unlike science, an ideology is constructed of conventional ambiguous expressions, which require interpretation. It is impossible to verify or experimentally confirm an ideological statement, one cannot refute these for they are meaningless. […] While arising, an ideology may have pretensions to be scientific. But having become an ideology, it loses all the major characteristics of science.

Marxism disguises itself as science and owing to this it is easier for Marxism to portray the existing society as acting on the basis of scientific laws of his history, to portray the leadership’s selfishness and idiocy as ingenious scientific foresight etc...
 “None of the Marxist concepts (literally – not a single one!) matches the logical rules of scientific concepts.( http://izquotes.com/quote/280562)


III. COMMUNISM, A PHILOSOPHY OF FAILURE

  At the end of 20th century, people in the world realized the failure of the Communism. But from the antiquity, many philosophers had criticized the Communism.  Communism failed due to many reasons:
1. Communism is an imaginary work

What Marx and Engels wrote are only their dreams if not their deceits. Boris Yelsin said: 
"Let's not talk about Communism. Communism was just an idea, just pie in the sky.(brainyquote)
 Ronald Reagan said:

"Socialism only works in two places: Heaven where they don't need it, and hell where they already haveit."en.wikiquote.org/wiki/Communism

 2. Communism is contrary to people's desire. Communists ' slogan  with freedom, democracy, equality, for people, for proletariat class is communist's propaganda, communist deception art. When the people realized the Communists' promises had been lies they refused to cooperate, as everything belonged to the government.  Farmers grew only what they needed, since all surplus went to the Communist state.  Factory workers went on strike and refused to work, so that production fell far below their previous output. The true communism needs three characteristics: humanity, democracy, and socialism. If we want to build a classless society, we must practica lot of morality such as compassion, charity, and fraternity. Brutality, dictatorship, totalitarianism are contrary to communism. Humanity means freedom. Nobody can not deceive people and force people to do anything. Real communism is real freedom. Seize people property, force people  to work in the collective farms or workshops are contrary to morality, democracy and freedom. One party state and dictatorship are contrary to democracy and freedom. Communist parties in China and Vietnam now practice "Innovation policy", and abolish " socialism", not supporting the poor people, the proletariat class. Communists now become red capitalists. They do not care about their aims for a classless state, abolition of exploitation.They only focus on money, and find all way to enrich. 

 3.Communists torture and expel the intellectuals
 Communists only focus on the peasants and workers when they consider the intellectuals as the "enemies of people".
Communist leaders were not the experts but they launched many ambitious plans ; and communist
functionaries were illiterate but manage the national economy and business.  When Monarchy and Capitalism respect the intellectuals, communism tortures and expels them. In the revolt 1917, Lenin, Stalin expellethe intellectuals and promoted the peasants. Lack of experts, Stalin must hire a lot of foreign experts to design new factories, supervise construction, instruct workers and improve manufacturing processes. The most notable foreign contractor was Albert Kahn's firm that designed and built 521 factories between 1930 and 1932. As a rule, factories were supplied with imported equipment.
 Official Soviet estimates stated the annual rate of growth at 13.9%; Russian and Western estimates gave lower figures of 5.8% and even 2.9%. Indeed, one estimate is that Soviet growth became temporarily much higher after Stalin's death.(Wikipedia-Stalin)

 Richard Pipes said of the labor force in Russia:
" A 1922 survey of Communist Party's membership in the Soviet Union revealed that only 0.6percent had completed higher education, and 6.4 percent had secondary school diplomas. One the basic of such evidence, one Russia historian concluded that 92% of the party's membership was functionally illiterate ( 4,7 percent was literally illiterate)...(Communism, 156)
In a short time,Vietnam now  have 30,000 doctors but a majority of them are the false doctors.


Communism is a philosophy to destroy the society when Marx pointed out the theory of  class struggle, abolition of property, and  abolition of eternal truths,  all religion,  all morality, and all past historical experience. Communism is a philosophy to destroy a nation when Lenin, Stalin, Mao Zedong launched the industrialization and collectivization. Communism is a philosophy of genocide. Ernest Renan was right when he said:
"Communism is in conflict with human nature."

Communism is contrary to democracy, so Andre Malraux also said:" Communism destroys democracy. Democracy can also destroy Communism.(brainyquote.)

 3. The failure of Communism 

From the beginning of Soviet Union, until Mao Zedong's death, communism experienced a great number of failure although they had a number of  success in the field of Military Science. 
1. In economics, communism system  leads to famine and the death of million people in Soviet Union, China, North Korea and Vietnam.   In Soviet Union, the first years of collectivization it was estimated that industrial production would rise by 200% and agricultural production by 50%, but these expectations were not realized. Stalin's regime moved to force collectivization of agriculture. But Collectivization meant a drastic drop in living standards for many peasants, and it faced violent reaction among the peasantry. In China, in January 1958, Mao Zedong launched the second Five-Year Plan, known as the Great Leap Forward.The Great Leap Forward led to an approximately 15% drop in grain production in 1959 followed by a further 10% decline in 1960 and no recovery in 1961, and caused  the death of some 30 million Chinese peasants between 1959 and 1962 and about the same number of births were lost or postponed. Further, many children who became emaciated and malnourished during years of hardship and struggle for survival died shortly after the Great Leap Forward came to an end in 1962.(Wikipedia)


R.J. Rummel, in his book Statistics of Democide, estimates the death toll from all causes from 1945-56 in Vietnam:

  The probable democide for this four year period then totals 283,000 North Vietnamese. There was also those who died in prison or at forced labor from 1945 to 1956. One estimate of 500,000 dead from President Nixon. ..Based on other estimates of the prison/camp population I assumed a 50,000 camp population per year and an unnatural death rate of 2 percent per year, on par with the Chinese rate and much lower than for the Soviet gulag. This gives me a low of 24,000 dead. . . Putting together all these consolidations and calculations, I figure that for the years 1945 to 1956 the Vietnamese communists likely killed 242,000 to 922,000 people.(Wikipedia)
 2. Communism eradicates culture. By the wholesale elimination of such individuals, the intellectual and moral fibers of the respective populations were degraded immeasurably. Richard Pipes offers one example of this phenomenon:
In Russia, which experienced Communism the longest, the population has been robbed of self-reliance. Since under the Soviet regime all orders pertaining to nonpersonal affairs had to emanate from above and initiative was treated as a crime, the nation has lost the ability to make decisions in big matters and small. People wait for orders. Communism also killed in them the work ethic and a sense of public responsibility.”(Communism, 159)
3. Communism  accomplished through corruption, and blackmail.
 In our world, a majority of people are greedy. Due to education, morality and law, many people do not dare to do wrong. 
 It seems that all communist leaders are the greedy and ambitious  persons. Greed and ambition are the nature of Marx, Lenin, Stalin, Mao Zedong, Hồ Chí Minh, Pol Pot. 
   In Communist Manifesto, Marx expressed his ambition to govern the world and put  the york on the people's neck. Lenin, Stalin. Mao Zedong, Hồ Chí Minh, Pol Pot also showed their power: the power to force people to obey their command, and the power to kill million people in a short time.
Hồ Chí Minh robbed Phan Chu Trinh, Phan Văn Trường, Phan Bội Châu, Hồ Học Lãm of their name and their works. Hồ Chí Minh sold Phan Bội Châu to the French and sold Vietnam to China. Now, communists seize banks, and people's land and houses.


 Communism's abolition of property also caused ambition and greed for the communists and people. Richard Pipes criticized Communism: "The goal of communism, abolition of property, inevitably leads to the abolition of liberty and legality. The nationalization of productive resources far from liberating men from enslavement by things as Marx and Engels had envisioned, converts them into slaves of their rulers and,because of endemic shortages make them more materialistic than ever" (Communism, 152)
Communism with abolition of property is a occasion for the communists to robe  the public property.The bribery and corruption in the communist society developed due to the greed of communism and due to lack of justice and democracy. We can say that communists are more greedy than capitalists.

 Communism never worked. It brought wars, suffering and many people died because of it. Winston Churchill is right when he said:" Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.
( Brainyquote)

  And Alexei Sayle said: "I always thought communism was crap, really."( brainyquote)
If we compare communist system to capitalist system, we will realize that  capitalism is better than communist when  the GDP per capita in the North is $900 in the South $ 13.000 (Richard Pipes, Communism, 152)



IV. COMMUNISM, DOGMATISM
  Communism now becomes a religion. Communists are  dogmatists. Dogma is the official system of belief or doctrine held by a religion, or a particular group or organization. It serves as part of the primary basis of an ideology or belief system, and it cannot be changed or discarded without affecting the very system's paradigm, or the ideology itself. They can refer to acceptable opinions of philosophers or philosophical schools, public decrees, or issued decisions of political authorities.(Wikipedia)

Dogmatism a method of thinking by which certain propositions are turned into rigid conclusions that are applied without regard for the concrete conditions of life. Marxism demands that its adherents endeavor to ’’prevent science from becoming a dogma, in the bad sense of the term, from becoming something dead, frozen, and ossified” (V. I. Lenin, Poln. sobr. soch., 5th ed., vol. 18, p. 138).

 Marxist materialist dialectics, with its principle that “there is no abstract truth, truth is concrete,” is the antipode of the metaphysical rationality of dogmatism.(E.P.SITKOVSKII. http://encyclopedia2.thefreedictionary.com/Dogmatism )

Theoretically, Marxist-Leninists criticized  religion:"Religion is the opium of the people" Marxist-Leninists also struggle against all manifestations of dogmatism.  In fact, Marxism now becomes a religion. David Miliband said:
" Communism was meant to be an alternative religion".( .brainyquote)

Personality cult in Communist world and the blind believes in Marx's teachings  are the manifestation of dogmatism. Dogmatism is the results of stupidising people in education and in propaganda. 

Just like the medieval church, the Communist Party promoted the idea of saints, people whose total devotion to the Communist cause was a good and holy thing and entitled them to be worshiped.  The Communists even revived the bizarre medieval practice of worshiping the dead bodies of the saints; they built massive mausoleums in which they placed the embalmed bodies of their dead leaders and forced their people to worship them.


Just like the Russian Orthodox Church, the Communists also created icons, pictures of Communist leaders whom people were to worship. In North Korea, for example, it is even a crime to destroy a picture of the late dictator Kim Il Sung. In China, the Chinese considered the Red Book of Mao Zedong as a Bible. In Vietnam, communists forced people to worship Hồ Chí Minh 's picture. 



Like all religions, Communism is irrational, dogmatic and based on faith rather than science. Just like some religions, Communism had its Holy Books which were treated as Holy Scripture, namely the writings of Lenin, Mao, Marx and others--all of which were far from scientific. Marx held and promoted some beliefs which were later disproved by science, for example Marx taught that many human characteristics we now know to be inherited through genetics were caused by environmental factors. When scientists in 1930s Russia pointed this fact out, Stalin reacted by throwing the scientists into the Gulag just like the Church imprisoned Galileo.


Like most religions, Communism operated on irrational faith; people in Communist countries had to have absolute faith in the Communist system and its leaders. Thinking for oneself was strictly verboten in Stalin's Russia, Mao's China, and Ho's Vietnam. Those who questioned Communism and its leaders were treated as heretics by the Communist state.

Just like the Church in Medieval Europe, the Communists tortured and killed those who refused to adopt the official faith. Just like the Church, the Communists promoted the belief that governmental authorities were all-knowing, all-powerful and sanctioned by God, and the idea that refusing to bow to authority was a sin.

Trần Trọng Kim wrote about the Communist religion:" Based on its organization and action, we can conclude that  Communist party is a new religion. Similarly to other religions, communists pay attention to the faith. When the old religions believe in the Heaven, communists believe only in materials, and in the Heaven in this world. The communists must believe in the theory of Karl Marx and Lenin.  They only worship Karl Marx and Lenin instead of the  other gods. If they did not believe in Marx, Lenin, or protest against the communist leaders, they would be punished like  Trotsky and the members of the Fourth International. (TRẦN TRỌNG KIM * MỘT CƠN GIÓ BỤI, 37 )

According to Robert Vincent Daniels: "Bureaucratized dogmatism, a spreading of mass myth that put entire peoples and continents under the power cruel and treacherous demagogues and destruction and degeneration from foresecable consequences of swift changes in the conditions of life in our planet."[4]

Trần Xuân Bách wrote:
 Today, the scientific thoughts replace the dogmatic thoughts. History now changes rapidily. Marx gave us the weapon of dialectic  materialism and historical dialectics, not the Bible. The application of Marxism must base on the historical circumstances....We must have scientific thinking. Following loyally each line in the Marx's Bible we cannot save Marxism.TRẦN XUÂN BÁCH * CHỦ NGHĨA XÃ HỘI

V. COMMUNISM AS A FORM OF FASCISM
  According to Wikipedia, Fascism is a form of radical authoritarian nationalism. Fascists seek to unify their nation through a totalitarian state that seeks the mass mobilization of the national community through discipline, indoctrination, and physical training. Fascism utilizes a vanguard party to initiate a revolution to organize the nation upon fascist principles Fascism views direct action, including political violence and war, as a means to achieve national rejuvenation, spirit and vitality. Fascism and Communism followed the Totalitarianism. They are the form of tyranny.

The evil philosophies of fascism and communism were the two great 20th century mass killers. Of these, communism was the greatest killer. 150 million men, women and children have been murdered by socialism so far, and the killing continues today, notably in North Korea, China and Vietnam.

VI. COMMUNISM AS A FORM OF IMPERALISM
 Imperialism is a policy of extending control or authority over foreign entities as a means of acquisition and/or maintenance of empires, either through direct territorial conquest or through indirect methods of exerting control on the politics and/or economy of other countries. The term is often used to describe the policy of a country in maintaining colonies and dominance over distant lands, regardless of whether the country calls itself an empire. Imperialism draws heavy criticism on the grounds that it is a form of economic exploitation in which the imperialist power makes use of other countries as sources of raw materials and cheap labor, shaping their economies to suit its own interests and keeping their people in poverty. When imperialism is accompanied by overt military conquest, it is also seen as a violation of freedom and human rights, as well as self-determination. 

According to Wikipedia, the informal term "Soviet Empire" is used by critics of the Soviet Union to refer to that country's imperialist foreign policy during the Cold War. These nations were independent countries with separate governments that set their own policies, but those policies had to remain within certain limits decided by the Soviet Union. Failure to stay within the limits could result in military intervention by the Warsaw Pact. Countries in this situation are often called satellite states. This arrangement was always unofficial, and the Soviet government always denied having any power over other countries.
 
Though the Soviet Union was not ruled by an emperor and declared itself anti-imperialist, critics argue that it exhibited tendencies common to historic empires. Some scholars hold that the Soviet Union was a hybrid entity containing elements common to both multinational empires and nation states. It has also been argued that the USSR practiced colonialism as did other imperial powers. China after Deng Xiaoping becomes a wealthy country. In 20th century, Chinese Communists invaded Tibet, and occupied the border and islands of Vietnam. In 21th century, they declared that the Pacific Ocean belongs to them. In 1978, Vietnam occupied Cambodia. It is clear that Communists are imperialists or colonialists although their slogans are anti-imperialist, anti-colonialist, protecting the peace of the world.
 Trần Trọng Kim wrote about the new imperialism:
"The communists do not struggle for their country, but  for liberation of the proletariat class in the world, and for the abolition of  the hostility of one nation to another in order to build a harmonious  world governed by the Pope in Russia. As a result, the communist countries must surrender Russia like the China in the Qin Shi Huangdi dynasty. If a communist country do not obey the Russian Pope they will be  expeled like Josip Broz Tito of Yugoslava although the Russian Communist leaders declared itself anti-imperialist.
( TRẦN TRỌNG KIM * MỘT CƠN GIÓ BỤI  37.)


VII. COMMUNISM AS A FORM OF CAPITALISM
After seizing power, Lenin, Stalin, Erich Honnecker, Nicolai Ceausescu, Mao Zedong, Hồ Chí Minh became the kings, and the tyrants and the other communist leaders became the red capitalists when people became slaves. In the USSR in 1933 workers' real earnings sank to about one-tenth of the 1926 level. Common and political prisoners in labor camps were forced to perform unpaid labor, and communists and Komsomol members were frequently "mobilized" for various construction projects. Why? They are the biggest capitalists  because the property in the country  now in the hand of a few communists. They take monopoly of economic and political power. Moreover, they robbe the banks, they occuppy land and houses of people. They sell Vietnam to Chinese communists. They make money by bribery and corruption.
 Willy Lam wrote: "Communist Party Congress closed this week by putting the spotlight on the rising political fortunes of businessmen. It's a striking change for an authoritarian party whose declared mission is to defend the proletariat from the capricious whims of exploitative capitalists. Some 20 entrepreneurs were included in the policy-setting Central Committee of 204 full and 167 alternate members named by the 2,200-odd delegates.
To be sure, the great majority of the committee members are still senior officials of the party, government and military. Yet not a single genuine peasant or worker - whom President Hu Jintao has vowed to serve under his much-cited "putting people first" policy - was inducted into the central committee. The "red capitalists" have arrived.
Members of what critics have called the new party aristocracy include the chief executives of government-controlled conglomerates that are listed on the Shanghai and Hong Kong stock exchanges. The top brass of China Telecom, the State Grid Corporation of China, PetroChina and China Construction Bank, among others, were all elevated. There was one representative from the private sector, the chairman of Haier, the largest Chinese maker of home appliances.
The theoretical justification for the businessmen' s ascent up the party hierarchy is former President Jiang Zemin's so-called "Theory of the Three Represents," which says, among other things, that the party must recruit elite members of the "new classes" who represent "the highest productivity and the foremost culture."
The controversial theory was enshrined in the party Constitution at the 16th Party Congress in 2002, which also endorsed Hu as Jiang's successor.
Since 2003, Hu and his ally Prime Minister Wen Jiabao have seldom mentioned the "Three Represents." Instead, they have focused their public campaigns on their so-called "scientific theory of development," which underscores the need to give peasants and workers a bigger share of the fruits of economic growth, as well as to promote social justice and equal opportunities for all. .  .Not everyone approves. There was a groundswell of discontent against the "favoring of the rich," which was evident from the voting patterns of Congress delegates, who were chosen from a reasonably broad spectrum of society. Most of the "red capitalists" scored poorly: Six of the 12 alternate members who garnered the least number of ballots were state entrepreneurs and managers of government investment houses.It is probably because of the leadership's anxiety over alienating the leftist members and cadres, several hundred of whom wrote a petition to the Congress protesting the rise of businessmen, that these bosses only qualified as alternate members.. .

What accounts for the success of the red capitalists?
First, the monopolies seem to be a law unto themselves. The 160 enterprises control assets of $1.6 trillion - some 60 percent of the nation's GDP - and made more than $93 billion in profits last year. Chinese consumer associations have complained about the high prices of the products and services of several of these giants.
While they are in theory under close government supervision, senior executives give themselves salaries and perks up to 10 times more than those of ordinary state-owned enterprises.
Second, they have prevented smaller but more aggressive and flexible private firms from entering their lucrative markets. Even worse, a disproportionately large number of the CEO and other senior slots have gone to former officials and the offspring of party elders. For example, the son and daughter of the former Prime Minister Li Peng, who remains unpopular due to his association with the 1989 Tiananmen Square crackdown, are running two electricity conglomerates.
It is perhaps for these reasons that in his political report to the Congress, Hu stated for the first time that it was imperative to "deepen the reform of monopolistic enterprises by introducing competitive mechanisms and boosting government supervision and social scrutiny."
But precisely because so many party cadres - and their spouses and offspring - are earning big money in these companies, Hu's instruction will likely fall on deaf ears. This is despite the widespread recognition that the collusion between officials and business is the biggest factor behind ever-worsening corruption in China.
And yet there are even more important reasons why party officials may have decided to tolerate these conglomerates.
First, these behemoths ensure that the party-state apparatus will maintain control over the most crucial parts of the economy. When the Soviet empire started crumbling in the early 1990s, the late Deng Xiaoping warned that the party must never let go of its grip over big business.
Moreover, given the fact that during the 1989 pro-democracy movement, student demonstrators got substantial financial support from a sizeable number of private businessmen, Beijing harbors doubts about the loyalty of private entrepreneurs.
But clearly Beijing's attitude toward free-market entrepreneurs is changing. After successfully persuading more of the nation's estimated 11 million private bosses to join the Communist Party, the party leadership has become more confident that businessmen in general will not jeopardize their fortunes by engaging in anti-Beijing activities.
A much circulated instruction from Hu notes, "We must more comprehensively rally members of the new social sectors around the party and government." It is conceivable that once these nouveau riche party members have demonstrated their fealty to the leadership, substantial numbers of non-state businessmen may be elevated to the Central Committee at the 18th Party Congress five years down the road.
It is true that remnant Maoists within the CCP will continue to oppose the enfranchisement of the capitalists. Yet the party's left wing is being relentlessly marginalized as Marx's ideals become more irrelevant by the day in free-wheeling, quasi-capitalist China.[5]

Vietnamese and Chinese communists now become the new class, the red capitalists. They can invest many million in the USA, and send their sons and daughters to the USA, Canada, Australia to study. But the slave trade and the branch of body business developed because they can bring a lot of income for the exploiting class.

Proletariat class now becomes poorer. In the capitalist and monarchical society, the poor people can go to schools and hospitals without fees. But now they have to pay fees. If not, they  must die, and their children must be illiterate. Although the students and patients pay a lot of fees, the teachers, the doctors and nurses still live in poverty because communists in school and in hospital seize all profits for them.
 Communists are also a kind of exploiting class.
In the capitalist world, the laborer salary  merely suffices to prolong and reproduce a bare existence, but in the communist world,  the worker salary does not suffices his need at all.
John Kenneth Galbraith was right when he said:
"Under capitalism, man exploits man. Under communism, it's just the opposite".(brainyquote )

Pierre-Joseph Proudhon said:" Communism is inequality, but not as property is. Property is exploitation of the weak by the strong. Communism is exploitation of the strong by the weak.( brainyquote)
 

VIII.COMMUNISM, MACHIAVELLIANISM 
According the Oriental philosophy, there are two kind of politic policies.Vương đạo and Bá đạo霸道.Vương đạo means the policy of humanity when bá đạo is  the policy of violence and brutality.

It has been a common view among political philosophers that there exists a special relationship between moral goodness and legitimate authority. Many authors (especially those who composed mirror-of-princes books or royal advice books during the Middle Ages and Renaissance) believed that the use of political power was only rightful if it was exercised by a ruler whose personal moral character was strictly virtuous. Thus rulers were counseled that if they wanted to succeed—that is, if they desired a long and peaceful reign and aimed to pass their office down to their offspring—they must be sure to behave in accordance with conventional standards of ethical goodness.That is the politics of humanity.
 

Machiavellianism (or machiavellian mask) is, according to the Oxford English Dictionary, "the employment of cunning and duplicity in statecraft or in general conduct", deriving from the Italian Renaissance diplomat and writer Niccolò Machiavelli  (1469-1527) , who wrote Il Principe (The Prince) and other works.   For Machiavelli, there is no moral basis on which to judge the difference between legitimate and illegitimate uses of power. Rather, authority and power are essentially coequal: whoever has power has the right to command; but goodness does not ensure power and the good person has no more authority by virtue of being good. Thus, in direct opposition to a moralistic theory of politics, Machiavelli says that the only real concern of the political ruler is the acquisition and maintenance of power (although he talks less about power per se than about “maintaining the state.”) Only by means of the proper application of power, Machiavelli believes, can individuals be brought to obey and will the ruler be able to maintain the state in safety and security.
  He says, “Since there cannot be good laws without good arms, I will not consider laws but speak of arms” (Machiavelli 1965, 47). In other words, the legitimacy of law rests entirely upon the threat of coercive force; authority is impossible for Machiavelli as a right apart from the power to enforce it. Consequently, Machiavelli is led to conclude that fear is always preferable to affection in subjects, just as violence and deception are superior to legality in effectively controlling them. Machiavellianism is politics of violence.

Communists followed Machiavellianism. Lenin said:" There are no morals in politics; there is only expedience. A scoundrel may be of use to us just because he is a scoundrel."brainyquote.com
"One man with a gun can control 100 without one."(brainyquote)

  Their methods of action consisted of  four policies: trick, lie, deceit and terrorism.

1. Trick 
Trick has a lot of meaning, but in this text, trick
means  device ; scheme, ruse, craftiness, and mischievous act. After the assassination of Kirov, which may have been orchestrated by Stalin, Stalin invented a detailed scheme to implicate opposition leaders in the murder, including Trotsky, Kamenev and Zinoviev. The investigations and trials expanded. Stalin passed a new law on "terrorist organizations and terrorist acts" that were to be investigated for no more than ten days, with no prosecution, defense attorneys or appeals, followed by a sentence to be executed "quickly Stalin and Mao Zedong supported Hồ Chí Minh in order to conquer the world due their ambition of the imperialism not by the spirit of proletarian internationalism Lê Duẩn  confessed  that Vietnamese  communists have the duty to fight for the USSR and China. Hồ Chí Minh was a lackey of China, he helped China to destroy Vietnam, he sold Vietnam to China. Hồ Chí Minh invited France to Vietnam in order to  expel  Chiang Kai-shek 'soldiers from Vietnam. Hồ Chí Minh spoke ill of the Vietnamese Nationalist parties to French and American. Those were the communists tricks.

 2.Lie
 Lenin  believed that "A lie told often enough becomes the truth". .brainyquote.com
Marx and Engels were the liars when he affirmed
that the capitalists would die and the proletarians would be the digger graves for them, that  communism is a classless and stateless society in which everybody is equal, and communism is more wealthy than capitalism.
Lenin was a liar when he proclaimed that Proletarian democracy is a million times more democratic than any bourgeois democracy... Soviet power is a million times more democratic than the most democratic bourgeois republic.... The present form of the dictatorship of the proletariat, is a million times more democratic than the most democratic bourgeois republic.http://www.marxists.org/archive/lenin/works/1918/prrk/democracy.htm

Communists always tell lie, so  Aleksandr Solzhenitsyn said:
 ""When a Communist lies to you, stand up and tell him that he is lying. If you don't dare to say that he lies, walk away. If you do not dare to walk away, do not recite the lie that you heard to anybody." 

" In our country the lie has become not just a moral category but a pillar of the State."(brainyquote)

3.Deception

 Communists use education, propaganda, and media to deceit people.  The teachers, the poets, the novelists become their tools.With the theory of Realist Socialism, communists force the writers to praise the leader and party although all of them are the thieves.  What Marx and Engels proclaimed such as the proletariat class has a the world to win, that Capitalism is inevitable. communists supported the workers and build a  classless state, are the deceitful words.Deception is the important methods of communists in all countries in the world. Lenin focused on the education when he said: Give me four years to teach the children and the seed I have sown will never be uprooted"; Give us the child for 8 years and it will be a Bolshevik forever."   (brainyquote)
Communists follow the education indoctrination and the method of brain washing.
Communists use the deception in order to achieve  quick victory, to conceal their failure and their stupidity. Professor  Phạm Thiều said:" Because of stupidity, Communists do wrong. Because of their faults, they tell lie"
 Lenin proclaimed his method of deception without hesitation:
  "We would be deceiving both ourselves and the people if we concealed from the masses the necessity of a desperate, bloody war of extermination, as the immediate task of the coming revolutionary action."[6]


 Deception becomes popular in the communist society, the communists tell lie,  people tell lie too.

German Chancellor Angela Merkel also said:

"The communists make the people deceitful "
 In memoirs " Một Cơn Gió Bụi" (A Dusty Wind), Trần Trọng Kim complained the deception and violence  of both Vietnamese communists and the French in 1945-50 ( 58-60).

 4.Brutality 
Some writers said that communism is aliened but in fact, at the beginning, Communism expressed itself the cruelty. At the beginning, it  had the seeds  of  own destruction in its body. Brutality and failures  began with dictatorship of proletariat and abolition of private property.Brutality and abolition of private property  lead to the revolt of people and prove the faults and failures of Communism.
The most important characteristic of Communism is brutality. Communists use brutality to depress and to punish people. Brutality is a method to terrorize people.
 Communism is a philosophy of anti-humanity. Class struggle, proletariat dictatorship, abolition of property, industrialisation, and  collectivisation are the policies of  tyrants, killers, thieves and robbers. Dictatorship is a method of terrorism. When decided the policy of dictatorship of proletariat he decided to kill many million people to establish his communist society. Lenin gave his followers the unlimited power  to kill, to imprison and torture people  when he defined the "dictatorship as "power that is limited by nothing, by no laws, that is restrained by absolutely no rules, that rests directly on coercion" [7]. 
Communists use violence and terrorism to govern people. They tell lie,  but people do not believe in them; they do wrong as a result, people revolt against them. It is time that communists kill people , imprison people and oppress people.

Police, Army and  trials are communist's tools. It is estimated that by the late 1980's the KGB had a staff of at least 480,000 of whom about a quarter of million, assisted by tens of millions of informants, engaged in domestic counterintelligence and surveillance. ( Pipes, 84) 
 The Great Terror struck at the Party membership as well as ordinary citizens. At it height, in 1937 and 1938., at least one of half million people, the vast majority of them innocent of any wrong doing even the communist criteria, were hauled before troikas, tribunals made up of the first secretary of the regional party, the procurator, and the local security police chief.

 The Red Army did nor escape the Terror. of its five marshals, three suffered " liquidation", of the army's fifteen generals , thirteen perished, of nine navy admirals, only one  survived. The purge also affected the party elite. 139 members and candidates members of the Central Committee elected at the Seventeenth Party Congress in 1933, 70 percent were executed. All of Lenin's close associates including Zinoview, and Kamenev  suffered arrest and torture, and one physically and mentally, were forced to stand staged "trials" in which they confessed to the most heinous crimes including espionage, terrorist acts, and attempts to restore "capitalism?   (Richard, 64)

The collectivized peasants were required to work a designated number of days per year for  minimal wages in money and grains to fulfill the delivery norms imposed by state, the state paid the farms kopeks and resold the grains to consumers as flour and bread for rubles, earning a profit of several hundred percent. Farmer who failed to meet this norms went hungry. And those who out of desperation stole food were treated as danger criminals: a notorious decree of August 1932 provided for the death penalty or ten years of hard labor for any thief or damage of socialist (read communist party) property; which term covered stealing a few stalks of grains. Under this law, in the sixteen months that followed, over 125,000 peasants were sentenced, 5,400 to death. (Pipes, 60-61)

 Ordinary citizens, were imprisoned and disappeared because of a charge remark or denunciation by personal enemies. During 1937 and 1938, the Security  organs detained for alleged  "anti Soviet activities " 1, 548,366 persons of whom 861, 692 were shot, an average  of 1,000 executions a day. The majority of the survivors ended up in hard labor camps. The comparison Tsarist regime between 1825 -1910 the  executed for political crimes 3, 932 persons or  in 1942, when German invaded, the USSR, camp run by Gulag the main administrators body help 2, 350.000 inmates  or 1,4 percent of the country's population (Pipes 66-67)

In January 1958, Mao Zedong launched the second Five-Year Plan, known as the Great Leap Forward, but it was an economic failure. The Great Leap's failure reduced Mao's prestige within the Party. Forced to take major responsibility, in 1959, Mao resigned as the State Chairman, China's head of state, and was succeeded by Liu Shaoqi. In July, senior Party leaders convened at the scenic Mount Lu to discuss policy. At the conference, Marshal Peng Dehuai, the Minister of Defence, criticized Great-Leap policies in a private letter to Mao. Mao launched the Cultural Revolution to wreak revenge on those who had dared to challenge him over the Great Leap Forward.The Revolution led to the destruction of much of China's traditional cultural heritage and the imprisonment of a huge number of Chinese citizens, as well as creating general economic and social chaos in the country. Millions of lives were ruined during this period, as the Cultural Revolution pierced into every part of Chinese life. It is estimated that hundreds of thousands, perhaps millions, perished in the violence of the Cultural Revolution. Mao Zedong committed many crimes and mistakes but he did not repent, he still destroyed Chinese culture and caused a genocide in order to conceal his failure. (Wikipedia)

In Vietnam, in 1954, Ho Chi Minh launched the Land Reform and  killed about 500,000 poor people. In Land Reform and Party Reform, H Chi Minh killed even the peasants, the communists, the cadres  following him. At that time, Hồ Chí Minh, Trường Chinh, Tố Hữu punished brutally   the intellectuals in the Nhân Văn Giai Phẩm movement that  revolted for freedom and democracy.
Communists chose brutality because they think that violence would lead them to the fast victories.
 Cruelty and terrorism are the usual methods in the Communist world. Trần Độ criticized the Vietnamese communist police:
It is equiped  with the modern terrorist tools which  are more abondant than the old regimes (faudal and colonial regimes)... The police investigate with setting the trap, making the false evidence and torturing people violently in many days. When we did not seize power yet, we condemned them but today we use them earnestly and defend them ferociously. (MỘT CÁI NHÌN TRỞ LẠI 2 ,3)
Deception and violence  always get along. Aleksandr Solzhenitsyn said:" Any man who has once proclaimed violence as his method is inevitably forced to take the lie as his principle.

 Violence can only be concealed by a lie, and the lie can only be maintained by violence.(brainyquote)

They did not hear Boris Yeltsin proclaiming:

You can build a throne with bayonets, but you can't sit on it for long. Communists are incurable, they must be eradicated. (brainyquote)

 They also did not understand Vladimir Putin's words:" Terrorism has once again shown it is prepared deliberately to stop at nothing in creating human victims. An end must be put to this. As never before, it is vital to unite forces of the entire world community against terror.
 History proves that all dictatorships, all authoritarian forms of government are transient. Only democratic systems are not transient. 
(brainyquote)

 Communists followed Machiavellianism as a result, they followed violence and practiced trick, lie, deception, and brutality.Thus immorality is also their nature and their policy.
One of the most important aims of Communism is destroy all tradition culture. Communism disdains the morality. For the communists, morality is a difficulty for the revolution. Without morality, they can do everything, they can kill people, rob people and maltreat people. Without morality, they can easily deceit, sell their people and sell their country. 
Trần Trọng Kim was right when he wrote of the immorality of the Communism:
 In reality, Communists do not accept morality. They think that morality is the depraved custom
of the feudal society that carried out to deceit people, hence they must abolish it .  Who believe in the morality are the dull persons.  The radical people are the immoral people. Thus, the communists abandon their parents, their brothers and their friends.  They only obeyed their party leaders. The communists  can do every thing although they have to kill, to deceit people. Who make profits for party are the good communists.The good communists do not care about family, society, traditional customs  They abolish traditional culture to build a new society. They do not struggle for their nation and people, but only for the class.If they say they fight for their nation, it is a temporary policy (36).

Communist party is the party of thieves, robbers and killers. Hồ Chí Minh was a professional thief when he robbed Phan Chu Trinh, Phan Văn Trường of name "Nguyễn Ái Quốc" and their revolution works, and he robbed Hồ Học Lãm of name Hồ Chí Minh, when he sold Phan Bội Châu to the French, and sold Vietnam to China. In the Land Reform in Vietnam,  communists forced sons to denounce their parents,wife to slander her husband, and they destroyed the friendship between the villagers. 
Thus communism caused the death of ten million people and destroyed traditional morality and spiritual life of the whole nation. Richard Pipes wrote :
 The survivors, too, paid a price. In their effort to impose total conformity, communist regimes drove into exile, incarcerated, and silenced those who would not conform, often the ablest  and most enterprising. As a result, some like reverse evolution was set in motion, which is most dependent and conformist having the best chance of survival. The enterprising, truthful, and public-minded perished. Communist societies thus lost the best and found themselves correspondingly impoverished.
In Russia, which experienced Communism the longest, one of the effects is that the population has been robbed  their self-reliance. Since under the Soviet regime all orders pertaining to non-personal affairs had to emanate from above and initiative  was treated as a crime the nation lost the ability to make decision, whether in big or small  matters (except where criminal  enterprise in concern), people wait for orders. After a brief outburst  of enthusiasm for democracy, the yearning for a strong guiding hand and reasserted itself . The nation has found itself both incapable and unwilling to stand on its own feet and take charge of its destiny. .. It has also labeled in them the work ethic and a sense of public responsibility". (Pipes,158-59)

Communism is a disaster for human kind. Karl  Marx and Engels  made their experiments with a cost of the death of hundred of million people, and  million sufferings of million people. Communism contains in its body the seed of failure and  crimes. Communism destroys everything. It abolishes  the national economy, national education, traditional culture,  traditional morality and spiritual life of people. It has many characteristics, but trick, lie, deceit and terrorism are its four main methods of action.